Heippa!

Miten teidän vuodenvaihde on sujunut? Täällä olen taas bloggailemassa, ja lunta on mukavasti tupruttanut. Tällä viikolla olen tehnyt taas hommia KAHEOlla, kuin kotonakin. Hieman laihasti tuolloin alkuviikolla löysin KAHEOn FB-sivulle mitään julkaisukelpoista oppimiseen liittyvää materiaalia, mutta yhden jutun löysin liittyen e-urheiluun, nimittäin sitä aletaan opettamaan lukiossa Norjassa! Jutussa mainittiin Counter-Strike: Global Offensive peli, joka minulle on hieman pelivideoita seuraanneena tuttu muutenkin kuin nimeltään. Itse en siis kyseistä peliä ollut pelannut. Mutta, mitäpä en tekisi blogikirjoitusten elävöittämiseksi, eli ostin pelin ja testasin sitä.

Selasin nettiä pelaamisen hyödyistä ja haitoista. Paljon sanottiin, että kunto rapistuu, lapset saavat traumoja k18 peleistä, peliriippuvuus. Toisaalta pelaamisen sanottiin edistävän silmän ja käden koordinaatiota, tarvetta älllin käyttöön ja stradegia taitojen luomiseen, tuo mukanaan uuden sosiaalisen kanavan, tutustuttaa ja helpottaa tekniikan käyttöä ja ovat hyvää ajantappomateriaalia.

Mutta niin, itse pelistä. Minä olen todella huono häviäjä, ja siksi en ole tykännyt koskaan pelejä pelata, koska niissä tuppaa usein häviämään. Jo päävalikon musiikki tuntui niin intensiiviseltä ja huusi kovalla että "TÄMÄ PELI ON LIIAN VAIKEA ÄLÄ EDES YRITÄ"... että teki mieli sulkea koko toosa. Mutta ei, menin ensimmäiseksi ampumaradalle.

Pelin idea on todella simppeli. On 2 joukkuetta, poliisit ja terroristit, hyvikset ja pahikset. Hyvisten tehtävä on eliminoida kaikki pahikset, ennen kuin pahikset ehtii asettaa pommia. Pahikset taas koittaa saada pommin asetettua ja räjäytettyä, ja ampua mahdollisimman monta hyvistä jotka koittavat estää heidän aikeensa.

Ampumarata oli kuitenkin harjoittelukenttä, joka on tarkoitettu minun kaltaisille noobeille, jotka eivät tiedä pelistä vielä yhtään mitään. Siinä opeteltiin aseiden käyttöä, kyykistymistä, valokranaatin väistöä, tarkkuutta ja nopeutta. Huomasin myös että olen auttamattoman vauvatasoinen tämän kaltaisissa peleissä, koska en pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerralla. Jos osasin kyykistyä oikeaan aikaan, unohdin väistää valokranaatin ja kun ammuin, unohdin tähdätä, kun  taas kyykistyessä sai tarkimmin osuttua, mutta ainiin, minne se tähtäin oikein osoittikaan?

Menin ampumaradan kaksi kertaa läpi ja aikaa kuluin ensin 30 minuuttia ja sitten 15 minuuttia. Eli nopeuduin sentään hieman toisella kierroksella.

Kiva vasta alkoi kun pääsin pelaamaan botteja vastaan. Otin "harmittomat botit" joka oli kyllä nimensä veroinen. Ne olivat todellakin harmittomia, eivät ampuneet toisiaan eivätkä minua. No, sain hyvää ampumisharjoitusta ja onnistumisen kokemuksia ainakin, hah. Oli erikivaa kun sai käyttöönsä botilta tippuneen aseen (en osaa käyttää kauppaa vielä joten en osannut ostaa rahoillani aseita) niin hetken aikaa oli kivaa tusautella. Kunnes tajusin, etteivät botit osaa kunnolla purkaa pommeja, jos vihollinen on pommipaikalla kämppäämässä ja botit eivät voi ampua toisiaan = olen toisessa päässä karttaa ja pommi asetettiin ja kaboom olin liian hidas! Ei varmaan kuulosta yhtään niin eppiseltä kuin miltä se tuntui.

Tähän loppuun vielä linkki englanninkieliseen vinkkivideoon, kuinka parantaa omaa suoritusta pelissä. Minä fiksuna katsoin sen vasta jälkeenpäin.

Pelimäisen hauskaa viikonloppua!

- Elina